Posts

Showing posts from October, 2013

Jangan menitiskan air mata... sama-sama kita memperbaiki diri andai ada kelemahan

https://www.youtube.com/watch?v=TCPpAbz5whk&feature=youtube_gdata_player

Mengata orang, melantun ke diri sendiri

Image
Kali ini aku nak membicarakan tentang kerja. Kebanyakkan orang, masa mula-mula masuk je kerja baru, suka memberi gambaran seolah-olah dialah yang paling bagus ditempat kerja sebelum ini. Bercerita tentang kerjaya dia sebelum ini, mewar-warkan seolah dialah yang paling hebat. Pabila ditempat baru, sebagai contoh dia melihat seorang pekerja sedang bermain internet, menonton movie semasa berkerja. Ayat atau dialog yang selalu digunakan seperti :
" Apalah dia tu, masa kerja boleh dok main internet, tengok movie, tak ada disiplin langsung, macam manala nak berkat rezeki tu."



Dialog seperti inilah yang selalu kita dengar pabila orang baru masuk. Aku sudah banyak kali melihat orang macam ni dalam kehidupan sepanjang kerja aku. Aku pun bukan bagus, tapi aku menulis disini juga untuk mengingatkan diri aku juga supaya tidak seperti itu jadinya.Sekiranya kita mempunyai bos yang baik, malah dia selalu backup kita, janganla kita membebankan dia.Kadangkala aku ada juga bos yang mengadu, m…