Ingatanku pada hujan

Hujan di pagi hari merisaukan aku. Selalunya pabila hujan tidak berhenti, pastikan paras air sungai akan naik. Itu kisahnya di kampung.Sejak berhijrah ke kota, jarang sekali suasana sebgitu dapat dirasa sesetengah golongan penghuni kota.Kesibukan kota, pasti membuatkan semua orang leka dengan arus pembangunan bandar berbanding kampung.Namum begitu, sejak kebelakangan ini, manusia semakin rakus menerokai bumi Allah tercinta ini. 


Kerakusan syarikat-syarikat pemaju pembinaan semakin leka mengejar kemewahan mereka dalam mengaut keuntungan sehinggakn lupa, kesannya terhadap bumi yang semakin hari semakin di mamah usia. Gunung-gunung, bukit-bukit ditarah sehingga menjadi botak, ibarat gunung padang pasir.Pokok-besar yang mencengkam tanah sudah hilang dek kerakusan manusia yang mengejar pembangunan. Akibatnya, lihatla dunia ini, kesannya terpaksa di hadapi,di tanggung oleh manusia sendiri. Lihatlah apa yang telah terjadi pada dunia.Sistem saliran tersumbat, dan kadang kala, sungai tidak dapat menampung air yang laju turun dari bukit-bukit yang ditarah.....








Note: Jarang sekali terjadi sedemikian rupa. Buat pengguna jalan raya (Jalan Kusta Sg. Buloh) Berhati-hati apabila melalui jalan ini semasa hujan. Pasti akan berlaku kesesakan jalan raya sekiranya paras air sungai naik. 

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Berbisik pada langit

Mamat bangla punya penangan.....