Terlalu sangat kerja, Solat asar nak 2 kali....

Kerja? Kerja? Hehe...... Biasa la, nak cari rezeki lebih, kena la kerja lebih. Kali ini, bukan aku nak cite pasal kerja aku, nanti ada plak yang kata. "Apa la mamat nie, balik rumah pun nak cite pasal ker.... Buat tension je." Hehe... tak gitu?Sebenarnya siapa yang tekanan kerja. Berbalik kepada tajuk entry aku kali ni.... Petang tadi semasa semua orang dah sibuk balik rumah.Kawan aku sorang nie baru balik dari berjumpa pelanggan.Biasa la, sepatutnya balik rumah terus, tapi kali ni dia balik office dulu. Rutin harian dia, sebelum balik rumah mesti singgah surau tempat kerja sebelum balik rumah.Kiranya solat Asar siap-siap la... Nak di jadikan cerita, tadi kena keluar awal gi jumpa pelanggan. So bila balik dah pukul 6petang. Siap ambil wuduk, nak solat.Waktu tu aku pun ada sekali, tapi aku dah ambil wuduk, so tunggu la dia nak solat berjemaah. Dia pun kata ok, bila dah ok, aku pun tunggu sampai dia masuk surau, dah hamparkan sejadah.Masuk je dia, aku pun suruh dia jadi imam, tanpa adegan tolak menolak (Biasa la, kalau nak solat berjemaah memang macam tu geng mudah, tolak kau, aku). Tiba-tiba..... Belum angkat Takbir.....


Dia mengundur ke belakang sambil aku teouk bahu aku, senyum. Aku dah la siap bersiap sedia nak sembahyang. Dia kata :






"Amir, aku dah solat Asar tadi sebelum keluar gi jumpa pelanggan" Begitulah kata-kata yang keluar dari mulut kawan aku  ni.Kami gelak besar la...Dia pun minta maaf pada aku. So, dengan kerelaan hati aku bersolat seorang diri, tanpa betemankan imam..


Moral :  1)Jangan terlalu buat kerja, sampai tak ingat dah solat ke belum.
             2) Jangan jadikan rutin harian solat dipenghujung waktu, kadang-kadang kita jadi nak cepat, sebab 
                dah hujung....


Sama-sama mengingati..... 



Comments

zati embong said…
kalau kat ofis jat,kitorg duk dlm blik team kitorg.so bl time nk solat akan ingt sbb bl nk g solat je msti akan bgtahu dulu.hihi

tkut2 ada call masuk cari kan.

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Hantu....!!!! Hantu !!! Hantu bogel...... (Perempuan)

Mamat bangla punya penangan.....