Jika anda bosan dengan kerja


Salam,

Hari ni aku nak kongsi dengan korang semua pasal tajuk " Jika anda telah bosan" maksud aku bosan dengan kerja.. Walaupun perkataan bosan, jemu atau boring selalu didengar, namun ia tidak patut dipandang remeh. Rasa bosan di tempat kerja boleh terjadi pada sesiapa sahaja walaupun dengan ragam kerja yang pelbagai.Bayangkan setiap hari asyik berulang bermula dari  jam 5.30pagi sehingga 7.30petang. Kat pejabat atau tempat kerja, duduk tempat yang sama, tengok wajah yang sama, kalau ada orang baru masuk ok la jugak, mcm awek praktikal masuk ke, ok la jugak. hehe gurau je... Ape selalu bermain difikiran org yang bosan, mesti fikir nak tukar kerja baru..
    Setiap orang ada pendirian masing2, so tepuk dada tanya selera masing.Kadang2 bila telefon bunyi pun dah malas nak jawab.Telah terbukti lah bahawa rutin harian kita penyebab utama ramai orang cepat rasa bosan, lain la orang yang pergi kerja buat kerja lain yang tak di suruh, mestila tak bosan.Hakikatnya pengkhususan sedimikian amat diperlukan bagi melancarkan perjalanan kerja. Bagi sesetengah individu, bosan bekerja bermakna perlu meninggalkan pekerjaan tersebut dan mencari pekerjaan baru yang lebih menyenangkan.Tetapi, pada pandangan aku, itu bukan penyelesaian yang bijak.Cuba korang kat luar sana yang bosan dengan kerja, yang nak tukar tempat kerja sebab dah bosan dengan kerja sekarang, tanya diri korang dengan soalan yang aku bagi ni :

1) Adakah anda sering merindui waktu mula-mula masuk kerja yang menggembirakan?
2)Adakah anda melakukan perkara yang sama secara terus menerus di tempat kerja?
3)Adakah tugas anda lebih menggunakan mesin sehinggakan anda tidak perlu memerah otak?
4) Adakah anda lebih suka mengemas rumah daripada bekerja di pejabat?
5) Di pejabat, adakah anda sering termenung dokumen yang perpapar pada skrin komputer tanpa menaip apa2?

Jika kebanyakan jwapan anda adalah YA, mungkin lima cara di bawah dapat membantu anda menghilangkan rasa bosan atau menghidupkan kembali hari-hari yang membosankan.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Hantu....!!!! Hantu !!! Hantu bogel...... (Perempuan)

Mamat bangla punya penangan.....