Bercakap dengan orang lebih tua, biar sesuai.

Pagi-pagi nie baru nak update blog... Nak kita aku nie pandai berblogg... tak ada la... Sekadar suka-suka. Pagi nie aku nak bercakap soal, bila kita bercakap dengan orang lebih tua.Biar bersesuaian.
Kalau kita nie muda lagi dari orang yang sedang bercakap dengan kita, better kita panggil dia dengan panggilan akak (Perempuan), abang (lelaki).Kalau kita bercakap dengan orang yang lebih tua, contohnya sebaya dengan ayah kita, better kita panggil Pak Cik. Kan sesuai. 

Aku sekadar nak ingatkan aje,.... untuk semua dan  juga diri aku.Kadang-kadang kita terlupa diri kita masih muda, ataupun kita lupa. Takpun gementar, so ingat-ingatkan..... Bukan ape, kadang-kadang orang yang lebih tua dari kita mesti fikir.

"Ish, budak nie, aku lebih tua dari dia, dia tak panggil aku pak cik.'

Aku selalu tegur adik OKU dalam rumah aku.Bila bercakap dengan orang lebih tua, biar bahasakan diri kita betul, tapi tak ape la, dia memang OKU, kadang-kadang pemikiran dia lain. So aku bolehla faham, dia kurang upaya. Dia selalu bercakap dengan abang yang dalam rumah aku, OKU jugak, dia cakap macam nie.

Contoh: 
Ayat sebelum di tegur:
" Din, tadi ayah aku bagi makanan, nanti boleh makan sama" 

Ayat selepas di tegur:
"Abang Din, tadi ayah saya / Faiz bagi makanan, nanti boleh makan sama"

So sekarang alhamdulillah dia dah mula faham, belajar sesuatu yang baru, hormat menghormati.Kadang-kadang dia pun akan tegur kita.So kiat yang normal, teruskan normal, bantu membantu orang yang tidak bernasib baik macam kita.

Renung-renungkan dan jangan ada yang terasa dan marah dengan tajuk aku kali ini. Sekadar berkongsi.


Sesekali berkongsi..... mendengar cerita untuk teruskan  life......

Comments

zati embong said…
setakat ni respect lg.biarpun perangai org2 even yg baya atuk2 tp nk goda2 org.
Anonymous said…
tq ingatkan. selama ni oleh sebab saya anak sulung meluat nak panggil senior akak or abang. Buat diorang macam kawan-kawan je. jgn2 diorang terasa. huw!
Anonymous said…
Aku tajuk ni pon bukan ape.... nak ingatkan... bila kita dikenali, pergerakan, percakapan kiat diperhatikan....

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Mamat bangla punya penangan.....

Hantu....!!!! Hantu !!! Hantu bogel...... (Perempuan)