Lintah & Umang-umang.....

Semalam aku gi pusing KL..... Ngan budak rumah. Dah lama tak rasa boleh berjalan macam nie.... Fisrt sekali gi uptown Danau Kota. Fuh!!!! Susah betol parking siot..... (Berpusing-pusing kami kat taman tu). Budak-budak nie dah lapar. Tak makan lagi, penat kayuh basikal la tu. Masa kat danau kota.....
Aku mencari sesuatu. Aku nak tengok ape yang boleh menarik minat orang untuk melihat... So ini la yang aku dapat malam tadi.... aku tak sempat tangkap gambar. Tapi aku nak share jugak ngn korang semua....

1) Umang-umang


Tahukah korang umang-umang? Semalam baru aku tahu yang ada ada orang jadikan hobi mereka memelihara umang-umang. Macam menarik je cite mamat tu pasal umang-umang. Dia kata umang-umang ni siap panjat langsir umah. Dia suka berjalan-jalan.... Macam best je....
Umang-umang adalah jenis krustasia dekapod yang tergolong dalam superfamili Paguroidea. Umang-umang nie suka jadikan cengkerang sebagai pelindung dirinya. Cengkerang yang kosong akan dipakainya. Dia akan pakai cengkerang siput laut yang ditinggalkan. Yang bestnya semlam aku tangok ada cengkerang yang ada lukisan tengkorak.... macam ganas je umang-umang tu. Mamat tu kata umang-umang tu di ambil dari Indon. Ada sorang minah tu beli.... Dua ekor.... Minah tu cite pon macam best je jadikan hobi jaga menatang tu. Dieorg cakap best tgok gelagat umang-umang. Ada yang kata dia pandai balik umah die bila dah jalan-jalan. Hehe... menarikkan..

2) Lintah 


Haha.... inilah yang jugak menarik minat orang ramai melihat.... Bekam lintah... Ramai yang mencuba.... Disini aku nak kongsikan khasiat lintah... 
a) Memecahkan darah
b) Melancarkan haid yang tidak teratur
c) Membesarkan dan menegangkan zakar
d) Lintah yang hidup digunakan untuk menghisap bahagian tubuh yang sakit seperti gatal-gatal,  ruam dan kudis-kudis yang sukar sembuh
d) menyembuhkan sakit gout

Membe rumah aku nie geli..... tula  saja yang dapat aku kongsi untuk jalan-jalan kali ini......

" Jalan-jalan tambah pengetahuan "


Comments

zati embong said…
eh?bela umang2?huhu.kalau jat yg bela,mahu mati terpijak.

lintah?meremang dgr nama dia saje.huhu
Semut Hitam said…
Umang-umang ada cengkerang yang kuat.....
fara feroza said…
lintah..? hehe..takpe la tq..bye....eiii





sudah2 la cikgu
Anonymous said…
aku baru jer beli umang2 kt danau,haha..tp gmbar atas 2 mung ambk dr internet kn?kantoi..hehe mnt punya psl aku sampai beli 11 ekor..
Semut Hitam said…
memagla dari internet... aku kan tak bawa kamera....

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Berbisik pada langit

Mamat bangla punya penangan.....