Sampah

"Cis! sape la teruk sangat buang sampah dalam raga motor aku ni.Balik kerja penat-penat, ada saja orang bikin hati panas. Tak ada kesedaran sivik langsung." 


Apasal la teruk sangat manusia ni.Motor aku ni bukan tong sampah. Susah sangat ke nak buang sampah kat tong yang disediakan. Bukan kena bayar pun bila buang samaph dalam tong sampah. Bercakap pasal sampah, teringat jugak aku, pasal budak-budak yang ada lepak kat rumah aku.Suke sangat buang sampah dalam rumah aku, dah la pakai letak aje kat tepi dinding la, gantung kat kerusi la.Dah la makan makanan yang boleh mendatangkan bau yang amat busuk.Ape salahnya buang dalam tong sampah kat pagar.Orang dah sediakan dah. Nanti lori sampah datang, senangla dia nak kutip.Apasal bangang sangat dieorang ni.Sorry kalau sape-sape yang terasa, bukan ape, bila dah lama kat situ, sampah tu bau busuk, bila busuk, penghuni rumah ni la yang tersiksa, dah jadi kerja pulak nak kena buang, bilik sendiri pun susah nak kemas, ni kan nak tolong buang sampah orang, setakat 2,3 kali tak ape lagi.Biladah masuk berkali-kali, naik lemak la korang.

Kita kena pandai mengelola sampah. Korang kena ada kesedaran sivik. Kat sini aku nak kongsi pada korang manfaat pengelolaan sampah :


== Manfaat pengelolaan sampah ==
# Penghematan sumber daya alam
# Penghematan energi
# Penghematan lahan TPA
# Lingkungan asri (bersih, sehat, nyaman)


Korang tengok kat sebelah tu, bukan main cantik tong sampah disediakan, bukan dan masukkan sampah.Bukan kena masukkan syiling 50sen pun baru dia bukak..aduhai, manusia zaman sekarang. Korang nak kenal pulak jenis-jenis sampah? aku cerita pulak pasal jenis sampah kat bawah ni
Berdasarkan sumbernya
  1. Sampah alam
  2. Sampah manusia
  3. Sampah konsumsi
  4. Sampah nuklir
  5. Sampah industri
  6. Sampah pertambangan
Harap korang jaga kebersihan ok. Udara nyaman kesihatan diri korang terjamin.

Comments

amirah said…
emm biasala manusia, kena diingatkan selalu
buatla notis tampal kat dinding, nk bg diorang sedar sikit

Popular posts from this blog

Pengalaman Malam Pertama

Berbisik pada langit

Mamat bangla punya penangan.....