I Follow.....

Sunday, September 11, 2016

Bakar lemang cara tradisional

Menyambut perayaan adalah satu kemenangan bagi umat islam. Suasana di hari raya amat dinanti oleh setiap umat islam yang merayakannya.Suasana membakar lemang, membuat ketupat, kuih raya dan lain-lain amat dinanti. Kali ini aku ingin ceritakan berkaitan lemang.Lemang adalah satu makanan ya g perlu ada setiap kali hari raya.Tak kira hari raya adilfitri mahupun aidiladha.Setiap hari raya, ayah aku pasti akan membakar lemang. Dari aku kecil hinggalah ke umur sekarang.Ayah aku masih menggunakan cara tradisional untuk membakar lemang.Cara bakar menggunakan kayu api. Walaupun peredaran masa terlalu cepat dalam dunia sekarang, sudah timbul banyak cara ataupun peralatan moden yang dicipta untuk memudahkan manusia untuk membakar lemang. Ayah aku tetap menggunakan kayu api. Ini jawapannya:

Membakar lemang secara tradisional :
1) Bahan bakar hanya menggunakan kayu/ sabut kelapa atau tempurung kelapa.
2) Daun pisang dari pokok pisang.
3) santan juga dari pokok kelapa.

Semuanya boleh digunakan semula, ibarat tidak merugikan.Cuma bezanya agak panas, akan tetapi suasana hari ray dapat dirasai. Ia juga dapat memberi anak-anak kita mengenal cara asal membakar lemang. Selagi ayah aku masih hidup, selagi itu beliau akan menggunakan cara ini agar generasi akan datang merasai suasana sebenar membakar lemang.Menggunakan cara moden juga bagus. Tetapi tidak semua akan suka dan juga mengikut kemampuan masing-masing untuk merasai kenikmatan bakar lemang. Kenapa setiap kali iklan raya perlukan lakonan membakar lemang, membuat dodol, menganyam ketupat dan sebagainya. Suasana  yang hidup dari elemen-elemen itu sebenarnya memain peranan bagi menghidupkan suasana hari raya. Tepuk dada, tanya selera.

Thursday, September 8, 2016

Ziarah Kasih

Assalamualaikum.Dah lama tak update blog aku ni. Kali ini aku nak berkongsi sedikit bekaitan program yang aku jalankan pada 31 Ogos baru-baru ini. Bukan mudah nak buat program yang macam ni.Banyan rintangannya dan bukan mudah nak dapatkan komitmen dari orang. Namun begitu, aku dan kawan-kawan yang lain tak mudah mengalah. Bila tidak seberapa aja yang dapat bagi sokongan. Kami teruskan juga. Jom aku kongsikan gambar-gambar program. Ini bukan program tempat kerja aku, ini adalah program amal bersama kawan-kawan. Kami namakan group BBA. Apa itu BBA? Maksudnya Bergerak Bersama Amal. Kami bergerak sendiri untuk membuat amal.Tiada diupah atau dibayar oleh mana-mana pihak. Cuma, ada program yang kita minta rakan-rakan lain yang menderma,kita alukan. Sebarang perbelanjaan makan minum, kos perjalanan program tidak diambil dari wang orang ramai.

Thursday, August 4, 2016

I am Technician


Technician adalah pekerjaan
Yg paling indah & mulia.
Dia banyak MENGALAH dlm bnyk hal. 

TECHNICIAN
Dia juga KORBANKAN masa
Kekeluargaannya hanya untuk
Tugas dan juga orang atasan....

TECHNICIAN
Dia KORBANKAN masa
Bersama istri dan anak2nya dengan bekerja sampai malam TANPA mengeluh

TECHNICIAN        
Dia telah bersusah payah tapi masih dimarahi org
dan orang atasan. Kehidupan Dia berakhir hanya untuk
MENGALAH demi
KEBAHAGIAAN orang lain

TECHNICIAN
Kalau dia keluar makan atau ke tandas,
org kata dia MENGULOR

TECHNICIAN
Gaji & Elaun yg di terimanya juga
Tidak sebanyak mane berbanding
Apa yg dilakukan
Dan sekiranya ada kesalahan pemotongan increment dan tindakan t.tertib pula dikenakan

TECHNICIAN
Demi menyiapkan tugasannya dia sanggup pertaruhkn keselamatan diri sendiri, terkena renjatan, digilis mesin

TECHNICIAN
Kebaikan dia juga tidak banyak di pandang berbanding kesalahan dilakukan

TECHNICIAN
Kalau dia tidak tegas, org akn ambil kesempatan
Dan tidak tinggal juga org yg memandang rendah kepada dia

TECHNICIAN
Kedudukan Dia juga adalah yg paling bawah dalam carta organisasi,
Walhal tugas dia lebih berat daripada org yg di atas

OH TECHNICIAN
Tapi di tengah terpaan
segala macam tuduhan dan dugaan,
dia tetap TEGAR.... KUAT

HARGAILAH setiap TECHNICIAN dlm hidup anda.
Anda tidak akan pernah
tahu apa PENGORBANAN yg
sudah dilakukan buat Anda.  ITULAH TECHNICIAN

kirimkan kepada semua group supaya mereka TERSENYUM  dan kpd
semua warga MALAYSIA supaya
mereka SEDAR bahwa
TECHNICIAN itu amat BERHARGA

Monday, April 18, 2016

Hari ni bukan semalam untuk dibandingkan

Dah lama aku tak update blog ni. Akibat kesibukan, masa atau moood untuk menulis kurang bertemu. Manakan tidak, jarang-jarang sekali aku beringinan untuk menerjah akaun blogspot aku ni.Setelah berkahwin, minat untuk menghasilkan cerita atau tulisan blog sudah semakin pudar. Tanggal 17/04/16 baru terasa gatal-gatal jari jemsri untuk mula datangnya mood untik menaip dalam blog. Memang benar kata kawan ku, apa ada dengan nama Amir Mursyidi Musa ini,  hartanya sebuah motorsikal wave KBW yang sudah bertahun-tahun digunakan tanpa sebarang perubahan seperti mat rempit jalanan yang mampu berlumba dengan pecutan yang sangat mengagumkan  pak imam di warung lebai man. Harta itu pun hanya digunakan untuk ke tempat kerja yang tidak jauh,  berbanding utara ke selatan.Apa ada dengan dia, yang perlu dipertikaikan.Dengan keadaan hartanya itu, mampukah bersaing dengan motorsikal yang lain, yang lebih kebabom lajunya, walaupum itu hanyalah harta pinjaman.

Berbekalkan tong belakang motor, diisinya baju hujan supaya senang untuk meredah hujan bila pulang dari overtime.Tempat lepaknya hanya di restoran yang berpaksikan nama line clear, bukannya seperti shoping complex Pavilion yang menjadi kegilaann orang-orang berduit, bersandarkan poket kawan-kawan. Teh halia, roti canai peneman setia, yang mampu menghilangkan sekelumut tekanan dikala datangnya mood gilanya. Berteduhkan dibawah rumah kecil yang disewa, mampu memberi kelebihan untuk bertumpang teduh bersama isteri tercinta.

BERSAMBUNG....

Wednesday, January 14, 2015

Kuatkan Semangatmu Sayang

Setiap pasangan yang berkahwin inginkan cahaya mata dalam sebuah keluarga. Kini sudah hampir setahun, iaitu pada 25 Januari 2015 ini,genaplah setahun usia perkahwinan kami.Bak kata orang baru setahun jagung,macam- maca' belum dilalui. Sudah masuk 5bulan sudah aku tinggal bersama isteriku. Jika dulu tinggal berjauhan. Kini kami bersama.Demi mencari rezeki,keputusan dibuat, kami berjauhan. Mungkin itu salah satu faktor kami belum dikurniakan zuriat.semua itu suatu ketentuan, bergitu juga dengan jodoh kami,yang pernah aku ceritakan sebelum ini.
         Perjalanan hidup kami, Allah permudahkan.Selepas berlaku masalah kedai, isteri mula risau tentang perbelanjaan bulanan. Aku sentiasa mengingatkan.Setiap yang berlaku ada hikmahnya.Apa orang buat pada kita,menjatuhkan kita,pasti Allah akan balas. Ternyata janji Allah itu pasti, perniagaan mereka ternyata terus jatuh.
       Perjalanan hidup isteri dipermudahkan lagi.Dia mendapat tawaran kerja sama tempat dengan aku. Alhamdulillah,syukur kami dapat bersama.selepas itu rezeki mendapatkan rumah sewa juga dipermudahka dalam masa 2minggu, sebabnya isteri diberi tempoh mendaftar masuk kerja dengan segera. Semua ini aku cuba lalui dengan tenang supaya dapat mengawal emosi.Lagipun perkara ini perlu dibuat dengan teliti supaya keputusan yang dibuat mengejut tidak memberi kesan kepada keluarga. Semua yang berlaku tidak seperti yang dirancang. Memang keinginan untuk tukar kerja untul balik kerja dekat dengan isteri,tetapi lain pula jadinya....isteri yang datang kerja dekat suami.
        Setelah  3bulan kami bersama, kami dipermudahkan lagi dengan berita isteriku mengandung 2bulan. Perasaanku masa tu,amat- amatlah gembira,bersyukur sangat pada Allah atas berita ini. Dunia baru yang akan aku terpaksa aku lalui, pergi kerja dengan kereta, kerja-kerja rumah aku akan uruskan.Yang pasti perubahan ini,semua suami yang isteri mengandung akan lalui. Kegembiraan itu tidak lama.Kami diuji lagi, keputusan scan tidak menunjukkan kedudukan sebenar sekiranya mengikut kiraan minggu. Isteri mula sedih pabila andaian doktor mengelirukan,dan membuatkan hati isteriku terguris. Selepas selesai pemeriksaan doktor di klinik kerajaan, kami membuat keputusan untuk membuat pemeriksaan di klinik swasta,untuk lebih kepastian.Ternyata nasihat doktor swasta lebih memberi keyakinan untuk merujuk doktor pakar... alhamdulillah kini kami masih berurusan dengan doktor pakar. Semoga Allah permudahkan segalanya ..... amin.

Tuesday, September 2, 2014

CINTA suatu ketentuan ALLAH

Bukan menjadikan sebuah perniagaan itu berjaya.Terpaksa melalui saat-saat yang memeritkan. Penuh tipu daya,teraniaya dan sebagainya. Banyak terbuang masa,pabila sesuatu benda tidak dirancang dengan baik. Aku turut terasa,apa yang isteri aku rasa. Aku bangga,ia dapat juga bertahan selama 2 tahun,walaupun dia baru dalam dunia perniagaan. Dikala dia susah,keseorangan menanggung derita kedai, allah temuikan kami..sebagai jodoh. Itu suatu ketentuan, walaupun,ada bermacam-macam anggapan terhadap aku dalam mengenali dia (isteri),hanya Allah sahaja yang tahu. Apa yang tersirat dan tersurat dalam hati aku.
      Mendengar isi hati seorang insan yang benar-benar memerlukan sokongan dan dorongan,lebih baik dari mengharap sesuatu yang tak pasti milikku. Aku memberanikan diri untuk cuba berada bersama dia,dikala dia amat memerlukan dan juga aku percaya,kami saling memerlukan.

Bersambung....

Wednesday, July 2, 2014

CARA MENGESAN JIN DIDALAM TUBUH BADAN KITA


Assalamualaikum,,disini saya nak kongsi cara bagaimana untuk kita mengesan jin yang berada didalam tubuh badan kita. Tahukah anda jin mengalir didalam tubuh badan kita mengikut saluran darah Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu berjalan pada aliran darah manusia" jin yang masuk ke dalam pembuluh darah terus ke otak dan melalui otak, jin boleh mempengaruhi bahagian mana saja kerana jin sudah menguasai otak. Ini dibuktikan oleh perubatan bahawa para pesakit yang tidak sedarkan diri memiliki gelombang otak yang sangat halus dan aneh.Cara bagaimana untuk kita mengesan jin didalam tubuh kita, anda pegang dinadi sebelah kiri anda dan baca doa ini:

1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah 1x
2. Selawat Keatas Nabi 3x
3. Surah Al-Fatihah 1x
4. Ayat Kursi 3x
5. Zikir Lailahaillallah 100 x.

sekiranya semasa anda membaca ayat-ayat diatas badan anda terasa seperti dibawah itu la tandanya tubuh badan anda dihuni jin , Segera la pergi membuat rawatan islam yang berhampiran.

1.Bergetar/mengigil
2.Panas
3.Pening.
4.Muntah
5.Terasa Benda Bergerak-gerak dibadan.
6.Mengantuk.

PESANAN. Jangan Lakukan Berseorangan Dirumah.

Gambar: CARA MENGESAN JIN DIDALAM TUBUH BADAN KITA 

Assalamualaikum,,disini saya nak kongsi cara bagaimana untuk kita mengesan jin yang berada didalam tubuh badan kita. Tahukah anda jin mengalir didalam tubuh badan kita mengikut saluran darah Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu berjalan pada aliran darah manusia" jin yang masuk ke dalam pembuluh darah terus ke otak dan melalui otak, jin boleh mempengaruhi bahagian mana saja kerana jin sudah menguasai otak. Ini dibuktikan oleh perubatan bahawa para pesakit yang tidak sedarkan diri memiliki gelombang otak yang sangat halus dan aneh.Cara bagaimana untuk kita mengesan jin didalam tubuh kita, anda pegang dinadi sebelah kiri anda dan baca doa ini:

1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah 1x
2. Selawat Keatas Nabi 3x
3. Surah Al-Fatihah 1x
4. Ayat Kursi 3x
5. Zikir Lailahaillallah 100 x.

sekiranya semasa anda membaca ayat-ayat diatas badan anda terasa seperti dibawah itu la tandanya tubuh badan anda dihuni jin , Segera la pergi membuat rawatan islam yang berhampiran.

1.Bergetar/mengigil
2.Panas
3.Pening.
4.Muntah
5.Terasa Benda Bergerak-gerak dibadan.
6.Mengantuk.

PESANAN. Jangan Lakukan Berseorangan Dirumah.

Sunday, May 11, 2014

KELEBIHAN BULAN REJAB

Jom kita ketahui kelebihan bulan Rejab :

Bulan-bulan hijrah datang dan pergi tanpa disedari. Hanya Ramadan dan Syawal sahaja yang kebanyakkan kita sedar kedatangannya. Berikut adalah himpunan kelebihan-kelebihan bulan Rejab yang boleh dimanafaatkan oleh umat islam dengan memperbanyakkan ibadah.

1. Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

2. Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Syaaban dengan malam NISFUnya dan Ramadan dengan LAILATUL QADARnya.

4. Malam awal Rejab mustajab do’anya. ( Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

5. Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

6. Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

7. Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

8. Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercaya muka.

9. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

10. Puasa 8 hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

11. Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH, maka tidak ditolak dia dari memasuki syurga.

12. Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

13. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

14. Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.

17. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

18. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

19. Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

20. Setiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali. Bulan Rejab bulan Allah.

21. Bersedekah pada bulan Rejab, dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.

22. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

23. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

24. Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: ‘Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggianKu dan kebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu di bawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antara kau’.(dari kitab Raudatul Ifkar)

25. Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

REJAB bulan menabur benih. SYAABAN bulan menyiram tanaman. RAMADAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya. SYAABAN menyucikan hatinya. RAMADAN menyucikan rohnya

REJAB bulan taubat. SYAABAN bulan muhibbah. RAMADAN dilimpahi pahala amalan.

Beramallah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat melaksanakannya 
janganlah ditinggalkan semuanya.

SUMBER :DAKWAH.ORG

Nota dari Kelas Agama : Menanti Hari Kematian

Kematian adalah sesuatu yang pasti akan berlaku ke atas setiap makhluk yang hidup. Bagi makhluk yang bernama manusia, ia di lahirkan bersama ajal yang telah ditentukan di azali. Apabila ajal sampai tiada yang dapat melambatkan atau mencepatkan kematian sesesorang itu. Tidak seorang pun manusia itu tahu akan hari kematiannya dan tidak seorang pun manusia yang dapat meramal tarikh kematian orang lain.

Manusia mati dalam 2 keadaan :-


  • tiba-tiba

  • telah dijangka

Kematian secara tiba-tiba adalah kematian yang tidak disangka dan diduga. Ia datang tanpa ada tanda-tanda kematian terlebih dahulu. Contoh kematian yang tidak disangka dan diduga ialah kematian kerana kemalangan, kematian kerana dibunuh, kematian kerana serangan sakit jantung, kematian dalam tidur dan sebagainya. Orang yang mati dalam keadaan tiba-tiba tidak dapat membuat persediaan bagi menghadapi maut seperti memberi wasiat terakhir, meminta maaf, beristighfar dan sebagainya. Maka itu kita hendaklah membuat persiapan untuk kematian kita semasa kita dalam keadaan sihat dan selamat kerana kita tidak tahu mungkin kematian kita sebenarnya sudah dekat.

Kematian jenis kedua pula adalah kematian yang telah dijangka atau sudah diketahui hayatnya sudah tidak panjang. Contohnya, orang yang menghidapi penyakit kronik seperti barah, orang yang sudah telalu tua dan uzur. Bagi mereka yang mengetahui bahawa harapan untuk hidup adalah tipis, ada beberapa perkara yang boleh mereka lakukan sebelum datangnya kematian itu.

Perkara-perkara yang patut dibuat jika tiada lagi harapan untuk hidup. 

1) Bertaubat.
Hendaklah bertaubat dari segala dosa besar dan dosa kecil yang telah dilakukan. Cara bertaubat ialah dengan merasakan kesal di hati atas dosa yang telah dilakukan itu, beristighfar memohon ampun kepada ALLAH swt dan berjanji tidak akan diulangi perbuatan dosa-dosa itu. Kemudian memperbaiki diri dengan memperbanyakkan amal-amal soleh seberapa yang mampu. Ini dipanggil taubat nasuha.

Ketahui bahawa bertaubat bukan sahaja bagi mereka yang hayatnya sudah tidak panjang tetapi juga bagi semua manusia yang mengingati mati. Mengingati mati bukanlah bererti kita menolak kehidupan dunia, tetapi dengan sentiasa mengingati mati kita akan berhati-hati dalam melayari hidup ini supaya tidak lalai dan leka dengan kehidupan dunia ini sehingga apabila mati itu datang kita dalam keadaan yang tidak bersedia menghadapinya.

2) Berbaik sangka terhadap ALLAH swt.
Dari Hadith Kursi, ALLAH swt berfirman yang bermaksud; "AKU ikut sankaan hamba-KU." Maka sangkalah yang baik terhadap ALLAH. Mereka yang mengetahui bahawa ajal mereka sudah hampir adalah lebih baik dari yang tidak tahu kerana dengan mengetahui waktu kematian telah dekat, kita dapat bertaubat dan memohom ampun atas segala kesalahan dan dosa kita. Anggaplah ini sebagai rahmat dari ALLAH.

Ketika maut menghampiri kita hendaklah banyakkan rasa harap kepada ALLAH daripada rasa takut kepada-NYA. Harap dan yakin bahawa ALLAH menerima taubat dan amalan kita. Walau bagaimanapun, dalam keadaan sihat walafi'at, perasaan takut kepada ALLAH swt hendaklah lebih banyak dari perasaan harap kerana dengan merasa takut akan murka ALLAH swt, kita akan takut untuk melakukan perkara-perkara yang dilarang dan dimurkainya. Jika kita kurang rasa takut akan kemurkaan ALLAH swt, syaitan akan mengambil kesempatan untuk melalaikan kita atas segala perintah-NYA.

3) Selesaikan hutang-piutang.
Salah satu perkara yang akan dituntut akhirat ialah hutang-piutang kita sesama manusia. Selesaikan segala hutang sesama manusia ketika kita masih di alam dunia ini kerana jika tidak hutang itu akan dituntut di hadapan makhamah ALLAH kelak di akhirat dan bayarannya sangatlah berat. Jika hutang tidak dibayar sehingga sampai saat kematiannya, keluarganya hendaklah menolong melangsaikan hutang itu atau memohon supaya dihalalkan sahaja.

Begitu juga hutang terhadap ALLAH wajib juga dilunaskan sebaik-baiknya sebelum mati. Hutang kepada ALLAH adalah hutang dalam peribadatan kita terhadap-NYA. Qadakkan segala ibadat yang tertinggal secepat yang mungkin. Jika tidak mampu kerana uzur maka bolehlah bayar fidyah bagi puasa fardu yang tertinggal.

4) Jangan tinggalkan sembahyang fardu.
Ibadah sembahyang fardu adalah perkara pertama yang akan ditanya kelak di akhirat. Maka janganlah sekali-kali kita meninggalkan ibadah penting ini dalam keadaan sihat mahupun uzur. Ibadah sembahyang fardu wajib dilaksanakan dalam apa jua keadaan dengan cara-cara yang tertentu :-



  • duduk jika tidak boleh berdiri.

  • baring jika tidak boleh duduk.

  • dengan kerdipan mata sahaja jika tidak lagi boleh bergerak.

Selagi akal berfungsi dan waras, ibadah sembahyang fardu hendaklah dilaksanakan semampu yang boleh sehinggalah hembusan nafas terakhir.

5) Mohon kemaafan sesama manusia.
Minta maaf dan keampunan sesama manusia atas segala kesalahan kita dapat mengurangkan dosa. Kurang dosa akan memudahkan sakaratulmaut kelak. Dari Hadith Rasulullah saw, yang bermaksud; "Kurangi dosa akan mudahkan sakaratulmaut."

Kesalahan sesama manusia hanya manusia itu yang dapat memaafkan. Selagi tiada kemaafan darinya, dosa itu akan ditanggung hingga akhirat. ALLAH tidak akan memaafkan dosa kita dengan orang lain selagi orang itu tidak memaafkannya. Dan di akhirat orang itu berhak menuntut keadilan ke atas kita.

6) Beri wasiat secara langsung.
Jika yakin umur tidak lagi panjang, berilah wasiat atau pesan yang baik-baik kepada ahli keluarga terdekat. Wasiat yang terbaik ialah wasiat tentang iman dan takwa. Meninggalkan ahli waris yang beriman dan bertakwa adalah lebih baik dari meninggalkan harta yang banyak.

7) Banyakkan baca surah al-Ikhlas.
Jangan bercakap perkara yang sia-sia di sisa-sisa umur yang tinggal. Isikan masa dengan perbanyakkan bacaan surah al-Ikhlas. Sesiapa yang mati dalam keadaan banyak membaca surah al-Ikhlas dianggap sebagai mati syahid akhirat. Dari Hadith Rasulullah saw, yang bermaksud ; "Sesiapa baca surah al-Ikhlas 1000 kali, pahalanya seperti ditebus dari api neraka.

Membaca surah al-Ikhlas boleh juga dijadikan amalan harian kita kerana surah ini mengandungi banyak kelebihannya.



  • Baca surah ini 1000 kali semasa kerjakan ibadah haji sebelum berdoa. Insya-ALLAH doa itu akan termakbul.

  • Baca surah ini 3 kali akan dapat pahala sama seperti mengkhatam al-Quran.

  • Baca surah ini 1000 kali dan niatkan untuk diri sendiri. Tidak perlu baca berterusan tetapi bacalah setiap hari dengan jumlah tertentu lalu dikumpulkan sehingga genap menjadi 1000. Kemudian dikumpulkan lagi 1000 dan niatkan untuk arwah ahli keluarga yang disayangi seperti ibu dan bapa.

8) Banyakkan menyebut kalimah tauhid.
Pastikan orang yang sedang tenat itu tidak berkata-kata selain menyebut kalimah tauhid, Laa ilaha illallah, kerana sesiapa yang mati dalam tauhid dijamin tidak akan kekal dalam neraka.

9) Baring menghadap kiblat.
Baringkan orang yang sedang tenat dan nazak secara miring sebelah kanannya dan wajahnya hendaklah menghadap ke arah kiblat. Bagi orang yang tidur biasa juga sunat berbaring miring sebelah kanan dan menghadapi arah kiblat.



Sumber : kalam-insani